تبدیل سلولهای پوست به سلولهای تولیدکننده‌ی انسولین

9 اوت 2017 - محققان نروژی در دانشگاه Bergen، یک قدم به درمان دیابت نزدیکتر شده‌اند، آنها سلولها را از طریق پانچ کردن پوست افراد مبتلا به دیابت گرفته و با استفاده از فن‌آوری سلولهای بنیادی به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین تبدیل نمودند. هدف محققان پیوند سلولهای جدید به زیر پوست افراد مبتلا به دیابت است.

پرفسور Helge Ræderرهبر گروه سلولهای بنیادی در مرکز تحقیقات دیابت Jebsenدر دانشگاه برگن می‌گوید: این مطالعه ما را یک قدم به سوی کشف چگونگی جانشینی سلولهای تولید کننده‌ی انسولین در بدن، نزدیک تر کرده است.

 تنظیم خودکار انسولین

 هدف محققان در دراز مدت، جایگزینی تزریقات انسولین و کنترل مکرر قند خون با کمک سلولهای ترشح کننده‌ی انسولین جدید است که قادرند به طور خودکار در پاسخ به میزان قند موجود در خون، انسولین مورد نیاز را ترشح کنند. این کار از طریق کاشت کپسولی حاوی سلولهای تغییر یافته، برای هر یک از بیماران مبتلا به دیابت امکان پذیر خواهد بود.

 پرفسور Ræderمی‌گوید: این مطالعه‌ ما را یک قدم به پزشکی احیأ کننده spare part or regenerative medicine  نزدیک تر نموده است.

هم اکنون مسابقه‌ای در بین دانشمندان برای بازگرداندن توانایی ترشح انسولین به بدن بیماران مبتلا به دیابت با استفاده از سلولهای تولید کننده‌ی انسولین که بطور مصنوعی در خارج از بدن تولید می‌شوند، درحال  انجام است.

 پرفسور Ræderتاکید کرد: امروزه بیش از 400 میلیون نفردر سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند، بنابراین  بازار بزرگی در صورت عرضه‌ی این روش درمان در انتظار ابداع کنندگان آن خواهد بود.

 منبع و سایت خبر:

Scientific Reports, 2017; 7 (1) DOI: 10.1038/s41598-017-04979-w

www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170809073709.htm